גלים חדשות
כניסה
פרשת השבוע - מגלים ביחד את פרשת השבועלאתר גליםלאתר סנוניתלאתר של תל"יפרשת השבוע - מגלים ביחד את פרשת השבוע
מה פרשה?מה בפרשה? שם הפרשה ונושאפרשת שלח לךבין אדם לחברו: דְּבָרִים שֶׁמַּזְכִּירִים לִי בין אדם לחברו
מילון
דף ראשי ספר במדבר פרשת שלח לך בין אדם לחברו בפרשת השבוע פירושים ומפרשים
פירושים ומפרשים

הוצאת דיבה

טליה חזרה נרגשת מהפתיחה החגיגית של מתנ"ס המשופץ, ובדרך עברה בביתו של תומר.
"הבניין החדש יפה כל כך", אמרה טליה לתומר, "הכול נקי וחדש, אתה חייב לבוא ולראות את חדר המחשבים, את הספרייה ואת המשחקייה, ולדעתי זה הכול בזכות דבורה, המנהלת החדשה. היא מקסימה..."
"ראיתְ מה כתבו עליה בעיתון?" שאל תומר.
"לא", התפלאה טליה, "מה כתבו?"
"כתבו שהיא לא יודעת לעבוד עם ילדים ושיש לה בעיות בעבודת צוות".
"אלינו היא הייתה נחמדה מאוד", אמרה טליה, "ויש לה המון רעיונות. היא סיפרה לנו על מה היא מתכננת לעשות במתנ"ס, התעניינה מה מעניין אותנו וביקשה מאִתנו לחשוב על רעיונות לפעילויות".
"זו סתם הוצאת דיבה", אמרה אימא של תומר שהאזינה לשיחה, "אני מכירה את דבורה. אמנם היא מנהלת קשוחה, אבל היא יודעת לעבוד בצוות והיא אוהבת ילדים וילדים אוהבים אותה".

בחדר של תומר ליד המחשב הקלידה טליה את הסיסמה ומיד התפשט בחדר ריח נעים ומוכר. כשהתפוגג הערפל מצאו את עצמם הילדים לצִדו של בחור צעיר שישב ולמד ברצינות. "שלום לכם, אני הרב שמשון בן רפאל הירש, בקיצור מכנים אותי הרש"ר הירש", אמר האיש הצעיר. "ו... אתם בוודאי הילדים מישראל שאוהבים לפרש פסוקים?" הוסיף.
"נכון", הנהנו תומר וטליה.
"איפה אנחנו?" התפלאה טליה. "בעיר המבורג שבגרמניה, במאה הי"ט", ענה האיש ומיד המשיך, "היום אני לומד את פירושו של הרמב"ן. הרמב"ן חי במאות הי"ב והי"ג בספרד ובארץ ישראל. היום קראתי את פירושו לפסוקים מִסֵפֶר במדבר, שמסופר בהם על שנים־עשר המרגלים שחזרו מסיורם בארץ כנען ודיווחו למשה ולכל העם על מה שראו. הנה, הביטו, בפרק י"ג פסוק ל"ב כתוב:
'וַיֹּצִיאוּ [המרגלים] דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת'.
מה אתם חושבים? מה הייתה הבעיה בדברי המרגלים, במה הם חטאו?"

"אני חושבת שהמרגלים שיקרו לבני ישראל", אמרה טליה.
"מעניין", אמר רש"ר הירש, "כך פירש גם הרמב"ן. הוא הזכיר בפירוש שלו גם את סיפורו של יוסף מספר בראשית (פרק ל"ז פסוק ב') שהביא את דיבת אֶחָיו אל יעקב אביו. אבל לדעתו זו הייתה דיבה שונה... מה דעתכם?"
ואז שוב התערפל הכול, והשניים מצאו את עצמם בחזרה בחדרו של תומר. על המסך הופיע פירושו של רש"ר הירש:

רש"ר הירש

ויציאו דיבת הארץ – בהוצאת דיבת הארץ הגיע פשעם [של המרגלים] לשיאו.
לא "ויביאו" – כדרך שנאמר ביוסף – אלא "ויוציאו":
הם יצרו, בדו מלִבם את דיבת הארץ (רמב"ן).
על ידי כך הפחידו את העם והביאו אותו לידי ייאוש גמור.
[כי] אפילו יעלה בידו לכבוש את הארץ, יהיה זה אסון לשבת בה.

"אם אני מבין נכון", אמר תומר, "לדעת רמב"ן ורש"ר הירש, יוסף לא שיקר, הוא סיפר לאביו על דברי האחים כמו שנאמרו, לעומת זאת, המרגלים סיפרו לבני ישראל על דברים שלא ראו באמת, וככה הפחידו אותם מהכניסה לארץ".

"הוצאת הדיבה של המרגלים דומה לכתבה על דבורה בעיתון", אמרה טליה, "גם שם נכתבו דברים לא נכונים..."
"הבעיה היא", אמרה אימא של תומר שבדיוק נכנסה לחדר, "שבגלל הכתבה הזאת יהיו הורים שלא ימהרו לשלוח את הילדים שלהם לפעילויות במתנ"ס".
"לפחות אפשר ללמוד מזה משהו", אמרה טליה, "כששומעים משהו רע על מישהו – לא צריך להאמין מיד. צריך לבדוק, אולי מישהו הוציא את דיבתו רעה..."

 


 
מבט לפרשה
מדרש
פירושים ומפרשים
קומיקס
רואים עולם
על אודות האתר על אודות האתר קישוריםמדרשעברית שפה יפה

בראשית | שמות | ויקרא | במדבר | דברים
חיפוש מתקדם | מפת האתר | על אודות האתר | לדף הראשי
תל"י | גלים | סנונית

בסיוע הסוכנות היהודית לארץ ישראל Supported by The Jewish Agency for Israel

החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס

© כל הזכויות שמורות, סנונית וקרן תל"י (ראה תנאי שימוש)